یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

بلاتکليفي مشترکان و شرکت هاي اينترنتي از تخفيف 20 درصدي پهناي باند

اينترنت

سه شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۸:۰۰


اعمال مصوبه تخفيف 20 درصدي قيمت پهناي باند اينترنت با گذشت بيش از 9 ماه از ابلاغ آن به شرکت ارتباطات زيرساخت، همچنان با ابهام روبرو است و به نظر مي رسد معدود شرکت هاي اينترنتي موفق به دريافت اين تخفيف شده اند.

وايمکس نيوز - مصوبه تخفيف 20 درصدي نرخ پهناي باند اينترنت اوايل مردادماه 89 و با هدف توسعه استفاده از خدمات مبتني بر اينترنت و کاهش نرخ خدمات مرتبط با آن، از سوي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي به شرکت ارتباطات زيرساخت ابلاغ شد اما به گفته شرکت هاي ارايه دهنده خدمات اينترنت اين مصوبه تاکنون به مرحله اجرا نرسيده است و اين در حالي است که قرار بود اين کاهش قيمت به يک دوره محدود نشده و به صورت دوره اي تداوم يابد.

همچنين با اعمال مصوبه کاهش 20 درصدي نرخ پهناي باند پيش بيني شده بود قيمت نهايي اينترنت براي کاربران خانگي 8 تا 10 درصد ارزانتر شود که به رغم انتظار کاربران اين مهم نيز تاکنون عملياتي نشده است .

** الزام ارائه معرفي نامه براي تخفيف 20 درصدي پهناي باند

با نزديک شدن به يک سالگي ابلاغ مصوبه کاهش نرخ پهناي باند اينترنت و عدم اجرايي شدن آن اوايل هفته جاري شرکت ارتباطات زيرساخت اعلام کرد که براي تمامي شرکت ها با ارائه معرفي نامه از سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي بيست درصد تخفيف قيمت اينترنت را اعمال مي کند.

اين شرکت اعلام کرده که از مهرماه سال 87 ، ظرفيت اينترنتي که شرکت هاي PAP براي واگذاري ADSL خريداري مي کنند را با 20 درصد تخفيف واگذار مي کند و علاوه بر اين شرکت هاي ISP و ISDP نيز از نوزدهم مرداد سال 89 با ارائه معرفي نامه از سازمان تنظيم مقررات از اين تخفيف 20 درصدي بهرمند مي شوند.
براين اساس ارائه دهندگان اينترنت در صورتي که ثابت کنند از اين تخفيف 20 درصدي سهمي نيز به کاربران مي رسد با ارائه اين معرفي نامه اينترنت درخواستي خود را با 20 درصد تخفيف از زيرساخت دريافت مي کنند.
اين در حالي است که مدير يکي از شرکتهاي ارائه دهنده اينترنت تصريح کرد که بيش از دو ماه است که از سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي معرفي نامه دريافت تخفيف را به شرکت ارتباطات زيرساخت ارائه داده اما تاکنون از اين تخفيف بهره مند نشده است.

** اعمال کاهش نرخ پهناي باند با موافقت مجمع شرکت زيرساخت

محمد حسن شانه ساز زاده مديرعامل شرکت اينترنتي شاتل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بيان اينکه نامه تاييد صلاحيت دريافت تخفيف نرخ پهناي باند را حدود دو ماه است که به شرکت ارتباطات زيرساخت ارائه کرده است ، اظهار داشت: اين تخفيف تاکنون در نرخ پهناي باند خريداري شده لحاظ نشده است.
وي با بيان اينکه تمامي شرکتهاي فعال در عرصه اينترنت به سازمان تنظيم مقررات ضمانت نامه براي دريافت مجوز فعاليت داده اند و بدون اين ضمانت نامه ها امکان فعاليت آنها وجود ندارد، گفت: براي دريافت تخفيف نرخ پهناي باند نيز سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي بايد صلاحيت اين شرکتها را تاييد کند و شرکت ارتباطات زيرساخت وظيفه اعمال اين مصوبه را دارد اما تاکنون اين شرکت در اين باره اقدامي انجام نداده است.
مديرعامل شاتل با تاکيد بر اينکه از نظر رگولاتوري ما مشمول دريافت اين تخفيف هستيم ، اضافه کرد: شرکت ارتباطات زيرساخت هنوز اين تخفيف را براي ما اعمال نکرده و اعلام مي کند که اين موضوع مصوبه مجمع عمومي شرکت زيرساخت را ندارد و بايد در اين مجمع نيز به تصويب برسد.
وي با اشاره به وعده هاي مسئولان براي اجراي دوره اي کاهش قيمت پهناي باند تاکيد کرد: مصوبه سال گذشته هنوز اجرايي نشده است که بخواهيم منتظر تخفيف مجدد در قيمت براي سال جديد باشيم .

** عدم اجراي مصوبات و ناديده گرفتن حقوق کاربران اينترنت

توزيع کنندگان اينترنت در کشور عدم اجراي مصوبه کاهش نرخ پهناي باند و منتفع نشدن از آن را مربوط به ايجاد شرايط دشوار از سوي دولت عنوان مي کنند و معتقدند که به دليل سازوکارهاي زمان بر و دشوار تاکنون موفق به استفاده از اين تسهيلات نشده اند و اين در حالي است که براي کاربران اينترنت اين توقع پيش آمده که اينترنت را نسبت به گذشته ارزان تر بخرند.
اين در حالي است که وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در آخرين اظهارات خود درباره کاهش قيمت اينترنت براي سال جديد گفته است که براساس طرح تجاري سال گذشته شرکت ارتباطات زيرساخت، مشخص شد که مي‌توانيم 20 درصد کاهش قيمت پهناي باند اينترنت داشته باشيم و براين اساس و پس از تصويب کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات، سال 89 قيمت هر لينکSTM1 تا 20 درصد کاهش يافت و ابلاغ شد. براين اساس انتظار مي رود اين کاهش قيمت در سبد هزينه هاي خانوار لحاظ و اهداف مورد نظر در اين کاهش قيمت محقق شود.
در همين حال معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز با تاکيد بر تداوم کاهش قيمت پهناي باند اينترنت در کشور گفته بود که همانند سال 89 براي سال 90 نيز کاهش قيمت پهناي باند را در برنامه داريم که به طور قطع منجر به ارزان شدن قيمت اينترنت مصرفي کاربران خواهد شد.

محمد کرم پور اعلام کرده بود که به نياز تمامي شرکتهايي که خواستار استفاده از تخفيف 20 درصدي نرخ پهناي باند بودند پاسخ داده شده است. به نحوي که اعمال اين کاهش نرخ نياز به ضمانت نامه اجرايي از سوي شرکتهاي اينترنتي داشت که در صورت ارائه آن ظرف مدت يک روز اين کاهش قيمت لحاظ شده و خواهد شد.
به گفته وي، در صورت ارائه ضمانت اجرايي ظرف مدت يک روز شرکتها مي توانند از تخفيف نرخ پهناي باند استفاده کنند و اينکه گفته مي شود بررسي ضمانت اجرايي زمان بر است به هيچ وجه درست نيست.

به هرحال کارشناسان معتقدند که در صورت رفع اين مشکل آنچه که از سوي شرکت ارتباطات زيرساخت بايد انجام پذيرد آن است که مبالغ دريافت شده از شرکتهاي اينترنتي را از زمان ابلاغ اين آيين نامه مورد بازنگري قرار داده و مابه التفاوت اين مبالغ را به شرکتها پرداخت کند.
در اين ميان اين به نظر مي رسد حقوق کاربران اينترنت باز هم ناديده گرفته شده و در صورتي که مي توانستند از سال گذشته حداقل کاهشي در نرخ اينترنت دريافتي شان داشته باشند به دليل ساز و کارهاي موجود همچنان اينترنت را به بيشترين نرخ قيمت خود خريداري مي کنند.
البته به باور کارشناسان کاهش قيمت 6 تا 8 درصدي نيز مشکلي از اينترنت کشور حل نمي کند چرا که قيمت اينترنت در ايران به حدي بالا است که نمي تواند با اين حداقل کاهش در سبد خانوار جاي گيرد.
 

منيع: خبرگزاري فارس

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو